Vardagslyx

När jag kom hem från skolan idag satt Josefin halvt panikslagen vid datorn med svår inlämningsuppgift. Så jag tog på mig matlagningen, J hade redan sedan tidigare tagit fram lax, men istället för att som vanligt göra den i ugnen med pesto så var vi sugna på något nytt. Så jag googlade på tasteline.com, de har en sida där man kan skriva vad man har hemma och så får man recept med matchande ingridienser. Jag hittade ett recept som lät riktigt gott, men i brist på de flesta ingridienser (så som ärtor, schallotenlök och fiskfond) så utgick jag från receptet och skapade mitt eget, resultatet blev mycket lyckat! Kul också att laga något nytt för en gångs skull!

-------------------------------------
Laxpasta 4 port.
3 laxfileer
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 dl vitt vin
3 msk vatten
3/4 burk creme fraiche

Bandspagetti

Gör så här: Hacka löken och pressa vitlöken, fräs detta i olivolja. Häll sedan på vinet och vattnet (vattnet hade nog med fördel kunnat bytas ut mot fiskfond..) Låt småputtra ett tag. Skär laxen i bitar. Lägg ner laxen i stekpannan, salta och peppra. Vänd ner creme fraichen (en burk hade nog också varit helt ok) och låt puttra på svag värme medan pastan kokas.

Klart!
Enkelt och gott, kändes riktigt lyxigt att äta vitvinssps med lax en vanlig måndag,. Men det är sånt som gör det lilla extra. Inte ens speciellt dyr måltid,

--------------------------------------------------

Nu ska jag bege mig vidare i den berömda triangeln (ålidhem-universitetet -iksu)

/Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0