Dugga

Idag så hade jag min första dugga på nationalekonomin, för er oinvigda betyder dugga att man har ett litet prov innan riktiga tentan, klarar man duggan kan man få gratispoäng till tentan. Duggan kändes ok, kunde räkna och rita det jag tror är rätt.. så förhoppningsvis får jag med mig några poäng till tentan

Hela förre veckan har vi suttit och svettats över formler, grafer, budgetrestriktioner och marginella substitutionskvoter. Jag har fler än en gång sagt att jag hatar nationalekonomi. Men så; igår tror jag det var, när allt lossnade så blev allt helt plötsligt mycket roligare. Kurvorna är helt plötsligt intressanta och jag ser samband på nya sätt. Våren kanske inte blir så tung som jag trodde..




När jag kom hem från duggan var klockan bara elva så jag hann ta det lugnt ett bra tag innan jag och Petra bestämde oss för att göra korvstroganoff till lunch. Blev gott, vi är numera mätta och fick i samma veva 4 nya matlådor. Nu börjar frysen återigen fyllas på med mat att ta med till skolan

Då det var längesedan vi delade med oss av ett recept så kommer här idag recptet på korvstroganoff:

-------------------------------------------------------
Korvstroganoff (2 port. plus 4 matlådor)
4 dl ris

1 gullök
1 klyfta vitlök
1 halv korvring
1 paprika
1 burk creme fraiche
Ketchup
Tacosås

Börja med att sätta på riset, eftersom det tar en evighet att koka! (Ris kokas om ni inte visste med dubbelt så mycket vatten som ris och lite salt)
Hacka sedan lök och vitlök, skär korven i tärningar och börja steka det samtidigt som du hackar paprikan. Stek allt en stund, när det fått fin färg häll på cremefraichen, smaksätt med ketchup och tacosås. Och så lite salt och peppar.

Klart! Snabbt går det också!
-----------------------------------------------

Det var allt från mig idag. Ikväll blir det lite duggafirande på nh med klasskamrater. Sen är ju stora frågan vad som händer i helgen? Trots att jag försöker tala lite tyst om det har det spridit ut sig att jag fyller år på söndag.. (och nu vet ni andra också det..)

/Fanny



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0