Brödbak och köttbullsmiddag

Efter en hård dag i skolan (9-17) kom jag hem, jag var så trött att jag knappt orkade gå hem (funderade starkt på att ta bussen, men tog mig själv samman..) Väl hemma så kom krafterna tillbaka så jag ställde mig och bakade bröd medan petra och josefin lagade mat. Kokade pasta och värmde upp lite av Josefins goda älgfärsköttbullar. Nu sitter vi alla i köket, pratar lite och väntar på att tv-kvällen ska börja. 

------------------------------------------
Bröd (kanske 12 stycken bullar)

1 paket jäst
5dl mjölk
50 gram margarin

Brödkrydda
Salt
Rågsikt
Havregryn
Vetekli
Linfrö

Gör så här:
Smält smöret och häl i mjölken, värm till det är fingervarmt. Häll ner i en bunke och blanda ut med jästen. Krydda efter smak (det behövs ganska mycket salt för annars smakar inte brödet så mycket)
Sen börjar det roliga, enligt mig. Blanda i lite av varje av de övriga ingridienserna så det blir en bra smet. (men ta mest mjöl..)

Jäs i kanske 10 minuter

Sätt på ugnen på 225 grader. Baka ut bullar i önskad storlek och jäs igen, kanske i en halvtimme. Grädda sen bullarna långt nere i ugnen, tills de fått fin färg.

Klart och betarrt!

-------------------------------------------------------

Gårdagen blev mycket trevlig, eller hela helgen har faktiskt varit en firarhelg. Middag, främmande, mer främmande och fikagäster. Fina presenter och trevligt sällskap.

Nu är det dags att inte soffan för tvtittande.. Inget mer plugg för mig idag..

/Fanny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0