T.I.A

Har så här efter en lång städdag sett en film på Petras dator. Kvällen bjöd på Blood Diamond som jag länge velat se. (Mycket för att den handlar om afrika) Den var fantastisk. Handlar om kriget i Sierra Leone och om diamantsmuggling. Är nog inte baserad på en verklig historia men mycket händer i Afrika varje dag. Barnsoldater, krig, rasism, väst utnyttjar tredje världen. Mycket sevärd. Tårarna har fallit hela filmen.

Ett citat fastnade jag särskilt mycket för (jag är i vanliga fall ingen som gillar citat ur filmer så mycket). Huvudpersonen (en vit man uppvuxen i Zimbabwe) pratar om att han ska åka från kontinenten (afrika alltså) svaret han får blir då:
"Har man en gång sett den röda jorden är den för alltid fast på ens hud. Du kan aldrig lämna Afrika bakom dig"

Nåt sånt där. Det var på pricken. Har man en gång varit i Afrika är det svårt att glömma.


200 000 barn är soldater i Afrika idag. Något måste väl vi här hemma kunna göra?

------------------------------------------
Jag kan inte hjälpa det, Afrika berör mig, djupt. Det får ses som något positivt. Imorgon åker jag hem till Piteå en sväng. Det blir skönt. 

Och förresten; T.I.A betyder "This is Africa"

Hur många länder vet du vart de ligger? Vilka har du ens hört talas om? Jag är skrämmande dålig på afrikas geografi i alla fall


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag är riktigt skrämmande dålig på geografin. Fick frågan här om dagen vart i Afrika som Etiopien låg. Inte ens det kunde jag förklara, skäms på mig! Är nog för att jag har varit där alldeles för sällan!

2009-04-18 @ 00:35:29
URL: http://idmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0