Ensam hemma

Från igår och fram till söndag är jag ensam i kollektivet, både J och P är hemma i Piteå. Jag måste erkänna att jag saknar dem, det är rätt tråkigt att inte ha någon att prata med, ingen att äta middag med. När jag kom hem från skolan idag så ropade jag som vanligt "Hallå?!" Ingen svarade, och jag kom på att det var ju inte så konstigt. Det är fascinerande hur fort man vänjer sig vid saker. Att bo på ett visst ställe med vissa människor. Jag kanske har lätt för att känna mig hemma, vart jag än är? 

Men jag måste ju ändå erkänna att det också är skönt att få vara ensam, skönt att kunna få en paus från de andra. En sak jag passat på att göra idag är att laga något jag saknat; Linssoppa. J och P säger att de inte tycker om linser (undrar om de smakat?) så det har inte blivit att jag lagat det. Men idag när jag gick hem från skolan stannade jag till på ICA för att köpa det sista jag behövde. Så efter kanske 30 minuters matlagande hade jag min mat och ett antal matlådor.  Njöt gjorde jag.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Linssoppa
2 dl röda linser (okokta)
4 små morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
4 potatisar
Grönsaksbuljong
1/2 pkt krossade tomater
1 burk creme fraiche (Har jag stavat rätt nu J?)

Börja med att koka linserna i 4 dl vatten (glöm inte salt!) När linserna är nästan klara (efter kanske 10 minuter) häll bort vattnet och ställ linserna till sidan

Skala och skiva morötterna, hacka löken. Stek dessa, i en kastrull,  tillsammans med pressad vitlök i lite olivolja. Salta och peppra (jag satte även i lite Berbere/Bako krydda/Etiopisk peppar, men bara för att vi hade det hemma och jag ville få lite etiopienkänslor. Tips i alla fall!) Skala under tiden potatisen och skär den i tärningar. Tillsätt vatten (inte allt för mycket), potatisen och en tärning grönsaksbuljong. Koka soppan under lock tills potatisen är klar och morötterna är mjuka. 

Tillsätt linserna, tomaterna och creme fraichen. Koka upp. Klart!

Jag åt det idag med ostmackor med gurka till. Lär definitivt bli repris på det!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag iväg på aerobic och så får jag se om jag orkar plugga lite mer ikväll.
Ja just ja! Jag klarade min andra tenta!!
/ Fanny 

Kommentarer
Postat av: Ida

Ååh vad gott med linssoppa! Måste nog tillaga det i helgen. Tack för receptet och grattis till tentan :)

2008-11-13 @ 22:24:24
URL: http://idmi.blogg.se/
Postat av: josse

ja förstår att du saknar oss:) Men vi ses snart:) Grattis till tentan:)

2008-11-13 @ 22:51:25
Postat av: Elin S

Congratzz fanny!! Ska också säga att jag har provat potatis och purjolökssoppan nu! Mycket gott och jag behöver inte laga mat på två veckor typ... Vi får höras snart!!

2008-11-14 @ 17:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0