Etiopienkväll och språklektion

Ikväll har vi bjudit våra vänner som vi ska åka till etiopien tillsammans med på etiopisk pepparsås (försvenskad traditionell etiopisk mat). Riktigt populärt, måste väl erkänna att jag och J än en gång lyckades! Innan det blev kväll för oss så planerade vi lite för vår resa som faktiskt äger rum om bara tre (!) veckor!!! Spännande!

Så ikväll tänkte jag bjuda på en kort språklektion till Etiopiens officiella språk amarinja. Plugga nu ordentligt allihopa!

Några viktiga ord och uttryck! (Obs! Uttala som jag skriver, med svenskt uttal på bokstäverna!)

Hej! - Salam Ne(w) (Hälsningar i Etiopien tar lång tid, den du möter kommer säga massa saker, men svara bara det här om och om igen så blir det bra) När du tycker att du salamat klart kan du bara säga: Egsabier jimasgen.

Viting - Ferenji

Etiopier - Habesha

Vad heter du? - Seme Mane(w) (till kille) Semesh Mane(w) (till tjej)

Jag heter... - Seme ..... Ne(w)

Vad kostar det? - Sinte ne(w)

Siffrorna (1-10) - and, hulet, sost, arat, amest, sidist, sabat, sement, seteng, asser

OK - Eshi

Var stark! - Ajsosch (till tjej) Ajso (till kille) Detta uttryck används JÄMT, kan användas i de flesta sammanhang..


Det var allt för idag, men för att ni ska få in rätt uttal så bjuder jag även på ett klipp av Teddy Afro, etiopiens allra största artist:



Håll till godo! Och öva nu flitigt!

Kommentarer
Postat av: Ida

Ja nu sitter jag här och övar, jag vet dock inte riktigt hur jag ska bete mig när det kommer ett w inom parentes?!? Ska man uttala w:et eller inte? I övrigt är jag en naturbegåvning på detta språk! Bra låt:) Tjiing!

2008-12-08 @ 15:21:49
URL: http://idmi.blogg.se/
Postat av: Ida

Alltså musiken är ju kung, vet du om det finns att ladda ner?

2008-12-08 @ 15:26:29
URL: http://idmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0