Dagens mattips

Efter att ha fått förfrågningar (ok, från en person, men du är viktig elin!) så kommer här dagens middagstips igen. Som Josefin skrev tidigare så har vi lagat paj och jag tänkte dela med mig av dagens recept.

Köttfärspaj med morötter, 1 form. Sätt ugnen på 225 grader 

Pajdeg:
3dl rågsikt
salt (lagom mycket)
1dl olivolja (går bra med smör också men vi hade slut så det fick bli olja idag)

Fyllning:
Köttfärs (det som finns hemma, vi använde kanske 200 gram)
2 morötter 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Riven ost
en skvätt grädde/creme fraiche eller något annat passande (efter att ha ätit marängsvisch igår blev det grädde för oss) 

Blanda pajdegen och tryck ut den i en form, stick några hål med en gaffel och förgrädda några minuter.
Fräs köttfärs tillsammans med rivna morötter, hackad lök och pressad vitlök. När det är klart blanda ner lite ost och häll på blandningen. 

Häll köttfärsblandningen i formen och grädda i ungefär 20 minuter.

Servera med sallad (detta uteblev för oss idag då vår gurka smakade jäst, mycket skumt, men sant) och sötsur sås.

Njut! (och laga nu, elin!)






Kommentarer
Postat av: Anonym

Det värmer verkligen i hjärtat!! Nu så har jag ju mat också!! Det är ju alldels lysande!! Blir alltid gott när man snor från er!!



Nu bär det ju snart av hemmåt!! Så himla kul! Jag längtar redan efter er!! Kram

2008-12-15 @ 22:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0